Γυναικολογική Φροντίδα

Κωδικός Μαθήματος:

Μ-2020

Εξάμηνο:

Β' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

3 Θεωρία +5 Εργαστήριο (4 Κλινική Άσκηση+1 Ασκήσεις Πράξης)

Μονάδες ECTS:

9


 

M-2020_ΓΥΝΑΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΦΟΝΤΙΔΑ-ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ_ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

 

Περίγραμμα

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι   να  αποκτήσουν  οι  φοιτήτρiες/φοιτητές επιστημονικές  γνώσεις  για  τον  προγραμματισμό  και  την  εφαρμογή   κατάλληλης  νοσηλευτικής  φροντίδας  σε ασθενείς  με  καλοήθεις  και  κακοήθεις  παθήσεις  του γεννητικού  συστήματος  και  του μαστού.

Στόχος του μαθήματος  είναι οι πτυχιούχοι του  τμήματος ως επαγγελματίες  υγείας  να συμβάλλουν  στη βελτίωση  της γυναικολογικής  φροντίδας  και στην  προαγωγή της  γυναικολογικής  υγείας.

Μετά  την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες/φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζουν βασικές και ειδικές  αρχές  και  τεχνικές  για τη  φροντίδα γυναικολογικών  ασθενών.
  • Εφαρμόζουν ολοκληρωμένη νοσηλευτική φροντίδα  σε  ασθενείς  με  γυναικολογικά  προβλήματα (συντηρητική αντιμετώπιση, προεγχειρητική – μετεγχειρητική  φροντίδα).
  • Διαχειρίζονται επείγοντα περιστατικά με γυναικολογικό   πρόβλημα.
  • Συστήνουν και εφαρμόζουν προληπτικούς ελέγχους  για  την  έγκαιρη  διάγνωση  των  κακοηθειών  του  γεννητικού  συστήματος  και  του  μαστού.
  • Διακρίνουν μη φυσιολογικά ευρήματα  στην κλινική  γυναικολογική   εξέταση. 
  • Αξιολογούν τα αποτελέσματα των  διαγνωστικών  εξετάσεων.
  • Κατανοούν τα  συναισθήματα και την ψυχολογική  φόρτιση των γυναικών  με  γυναικολογικό πρόβλημα και τις στηρίζουν.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Οργανωτική  ικανότητα
  • Ανάληψη  πρωτοβουλιών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Υπευθυνότητα

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρητικό Μέρος Μαθήματος

  1. . Βασικές έννοιες της φροντίδας των γυναικών. Μεθοδολογία λήψης Γυναικολογικού ιστορικού.

    1. 2. Βασικές αρχές κλινικής γυναικολογικής εξέτασης (προετοιμασία -ψυχολογική προσέγγιση -τεχνική).
    2. Ιστορικό και εξέταση μαστού από τη Μαία και Συμβουλευτική για αυτοεξέταση. Καλοήθεις και κακοήθεις παθήσεις του μαστού, παράγοντες κινδύνου, πρόληψη.
    3. Τεχνική λήψης κολπικού και τραχηλικού επιχρίσματος για μικροβιολογική εξέταση και για τον κατά Παπανικολάου κυτταρολογικό έλεγχο. Αξιολόγηση των απαντήσεων. Ιός των ανθρωπίνων θηλωμάτων/δοκιμασίες/εμβόλια.
    4. Γυναικολογικά προβλήματα και σεξουαλική υγεία κατά την εφηβεία (φυσιολογικά και παθολογικά χαρακτηριστικά, αιδοιοκολπίτιδα, πρώιμη ήβη, κνησμός αιδοίου, αιματηρή έκκριση, βιασμός, επιλογές αντισύλληψης στην εφηβεία, διατροφικές διαταραχές, αιμορραγίες κλπ).
    5. Εμμηνορρυσιακές διαταραχές (ορισμοί, εκτίμηση, διάγνωση, διαχείριση)
    6. Γυναικολογική φροντίδα σε συνήθη γυναικολογικά προβλήματα: ινομυώματα, κολπίτιδες, δυσμηνόρροια, βαρθολινίτιδες, δερματοπάθειες αιδοίου, κλπ.
    7. Φροντίδα γυναικών με επείγουσες καταστάσεις όπως: αιμορραγίες, οξύ πυελικό άλγος, έκτοπη κύηση, μετεγχειρητικές επιπλοκές κ.λ.π.
    8. 9. Γυναικολογικές διαγνωστικές δοκιμασίες: κολποσκόπηση, βιοψία τραχήλου, υπερηχογράφημα, λαπαροσκόπηση, υστεροσαλπιγγογραφία, αιματολογικές εξετάσεις κ.λ.π. (ενδείξεις, συμβουλευτική προετοιμασίας).
    9. 10. Υγεία των γυναικών στην εμμηνόπαυση (διαχείριση συμπτωμάτων, συμβουλευτική για θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης – πρόληψη οστεοπόρωσης, καρδιαγγειακής νόσου, σεξουαλική λειτουργία.
    10. Δυσλειτουργικές διαταραχές της ουρογεννητικής περιοχής (ακράτεια ούρων, πρόπτωση μήτρας, κυστεοκήλη, ορθοκήλη, κυστίτιδες, ουροδυναμικές δοκιμασίες).
    11. Νοσηλευτική αντιμετώπιση και φροντίδα γυναικολογικών παθήσεων.
    • Συντηρητική αντιμετώπιση
    • Προεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα γυναικολογικών ασθενών
    • Μετεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα γυναικολογικών ασθενών
    1. 13. Συμβουλευτική αγωγή γυναίκας για:
    • Πρόληψη γυναικολογικού καρκίνου
    • αυτοφροντίδα μετά από χειρουργική επέμβαση – χημειοθεραπεία-ακτινοβολία.
    1. Ανεπιθύμητη γονιμότητα (ενδείξεις διακοπής κύησης- μέθοδοι-επιπλοκές συμβουλευτική).
    2. Συνεργασία με διεπιστημονική ομάδα και στήριξη γυναίκας με γυναικολογικό καρκίνο σε επίπεδο ψυχολογικό και βιολογικό.

Εργαστηριακό Μέρος Μαθήματος :

Α. Κλινική άσκηση (ΚΑ):

Άσκηση των φοιτητριών/φοιτητών σε Γυναικολογικά τμήματα και Εξωτερικά Ιατρεία (τακτικά γυναικολογικά ιατρεία, ιατρείο λαπαροσκόπησης, υστεροσκόπησης, κολποσκόπησης, ουροδυναμικό ιατρείο, εμμηνόπαυσης, τμήμα επειγόντων γυναικολογικών περιστατικών, ιατρείο παιδικής και εφηβικής γυναικολογίας).

Α1.Στα Γυναικολογικά τμήματα οι φοιτητές εκπαιδεύονται στη νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με γυναικολογικές παθήσεις και χειρουργικές επεμβάσεις.

  • Παρακολούθηση και αξιολόγηση γενικής κατάστασης γυναικολογικών ασθενών (λήψη και καταγραφή ζωτικών σημείων σε διαγράμματα). Προετοιμασία και χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής. Φροντίδα χειρουργικού τραύματος. Σύνταξη ειδικών διαιτολογίων.
  • Προετοιμασία ασθενούς για γυναικολογικό χειρουργείο.
  • Μετεγχειρητική παρακολούθηση.
  • Τοποθέτηση καθετήρα ουροδόχου κύστης και levin.
  • Λήψη αίματος για εξέταση.
  • Διδασκαλία και εφαρμογή ασκήσεων σε χειρουργείο μαστού.

Α2. Στα ιατρεία οι φοιτητές εκπαιδεύονται στα κάτωθι:

  • Λήψη και καταγραφή γυναικολογικού ιστορικού.
  • Γυναικολογική εξέταση και λήψη κολπικού επιχρίσματος για κατά Παπανικολάου κυτταρολογικό έλεγχο (test PAP) και μικροβιολογική εξέταση.
  • Λήψη καλλιέργειας κολπικού υγρού
  • Κολποσκόπηση
  • Συμβουλευτική για θέματα που αφορούν σε διάφορα γυναικολογικά προβλήματα και στην προαγωγή της γυναικολογικής υγείας.
  • Διδασκαλία ασκήσεων για το περίνεο και αυτοεξέτασης μαστού.
  • Κλινική εξέταση μαστού.

Β. Ασκήσεις Πράξης (ΑΠ):

  • Κατευθυντήριες οδηγίες στις/στους φοιτήτριες/φοιτητές για το τρόπο συμπεριφορά τους απέναντι στις ασθενείς και στο χώρο του νοσοκομείου.
  • Κατευθυντήριες οδηγίες στις/στους φοιτήτριες/φοιτητές για τον τρόπο συλλογής πληροφοριών από τις ασθενείς (λήψη ιστορικού), τον ορθό τρόπο λήψης κολποτραχηλικού επιχρίσματος (test pap), καλλιέργειας κολπικού υγρού και της εξέτασης του μαστού.
  • Επίδειξη του απαραίτητου αναλώσιμου υλικού για τη λήψη του κολποτραχηλικού επιχρίσματος, προσομοίωση λήψης του κολποτραχηλικού επιχρίσματος (test pap) και του κολπικού υγρού και εφαρμογή των παραπάνω δεξιοτήτων.
  • Κατευθυντήριες οδηγίες, επίδειξη του τρόπου εξέτασης μαστού και εφαρμογή των παραπάνω οδηγιών σε αντίστοιχα προπλάσματα.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης

Πρόσωπο με πρόσωπο εκπαίδευση.

Θεωρητικό μέρος του μαθήματος: διαλέξεις

Εργαστηριακό μέρος του μαθήματος:

Α. Κλινική άσκηση των φοιτητριών/φοιτητών γίνεται με διαδραστική διδασκαλία, ανά μικρές ομάδες, σε Γυναικολογικά τμήματα και Εξωτερικά Γυναικολογικά Ιατρεία, υπό την επίβλεψη και καθοδήγηση κλινικών εκπαιδευτών του Τμήματος.

Β. Ασκήσεις Πράξης: πραγματοποιούνται σε εργαστηριακό χώρο του τμήματος. Αφορά την επίδειξη και εφαρμογή δεξιοτήτων με τη χρήση ανάλογου υλικού σε ομάδες φοιτητριών/ φοιτητών.

Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών

  • Χρήση powerpoint presentations
  • Χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και της ιστοσελίδας του τμήματος για την επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διδασκαλίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class, moodle και MS Teams.

Αξιολόγηση Φοιτητών    

Για το θεωρητικό μέρος του μαθήματος η αξιολόγηση της/του φοιτήτριας/φοιτητή γίνεται στην Ελληνική γλώσσα, στο τέλος του εξαμήνου σε ύλη αντίστοιχη με το αναλυτικό περιεχόμενο του μαθήματος και τις παραδόσεις με γραπτή εξέταση (ΓΕ) ή /& προφορική εξέταση (ΠΕ) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/&
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης ή/&
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης ή/&
  • Επίλυση προβλημάτων.

Η αξιολόγηση του εργαστηριακού μέρους (ΕΑ) του μαθήματος της/του φοιτήτριας/φοιτητή γίνεται ως εξής:

Α. Κλινική άσκηση (ΚΑ) γίνεται αξιολόγηση της επίδοσης της/του φοιτήτριας /φοιτητή από τον επιβλέποντα της κλινικής άσκησης καθηγητή στα:

Α1. Κλινική εφαρμογή δεξιοτήτων (50%)

Α2. Παρατήρηση κατά την διάρκεια της κλινικής εκπαίδευσης (50%):

  • Παρατήρηση ανάπτυξης κλινικών δεξιοτήτων, ικανοτήτων και τεχνογνωσίας κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης της/του φοιτήτριας/φοιτητή εκ μέρους του εκπαιδευτή.

Η βαθμολογία της (ΚΑ) αποτελεί το 70% του βαθμού (ΕΑ).

Β. Ασκήσεις Πράξης (ΑΠ): Η αξιολόγηση πραγματοποιείται μετά το πέρας της εκπαίδευσης των φοιτητών με:

Β1. Προφορική εξέταση

Β2. Παρατήρηση ανάπτυξης κλινικών δεξιοτήτων, ικανοτήτων και τεχνογνωσίας.

Η βαθμολογία της (ΑΠ) αποτελεί το 30% του βαθμού (ΕΑ).

Η παρουσία των φοιτητριών/φοιτητών στην (ΚΑ) και στις (ΑΠ) είναι υποχρεωτική.

Βάση επιτυχίας για την (ΓΕ) και της αξιολόγησης του εργαστηρίου (ΕΑ) είναι το πέντε(5) για το κάθε ένα από τα δύο.

Οι φοιτητές /τριες δεν αξιολογούνται στο εργαστήριο (ΕΑ) (κλινική άσκηση–ΚΑ- χωριστά και ασκήσεις πράξης –ΑΠ-χωριστά) εάν δεν έχουν συμπληρώσει το 80% των προβλεπομένων παρουσιών στο καθένα από τα ανωτέρω. Στην περίπτωση αυτή επαναλαμβάνουν μέρος του εργαστηρίου μέχρι την επίτευξη του 80% των προβλεπομένων ωρών, εάν αυτό είναι εφικτό.

Εάν έχουν παρακολουθήσει το 60%  ή λιγότερο των προβλεπόμενων ωρών υποχρεούνται να επαναλάβει την (ΚΑ) ή  τις (ΑΠ) ανάλογα ή όλο το εργαστήριο.

Ο βαθμός του εργαστηρίου (ΕΑ) αποτελεί το άθροισμα του βαθμού της κλινικής άσκησης (ΚΑ) [που αποτελεί το 70% του βαθμού (ΕΑ)] και του βαθμού των (ΑΠ) [που αποτελεί το 30% του βαθμού (ΕΑ)], δηλαδή ΕΑ=ΚΑx70% +ΑΠx30%.

Ο Βαθμός του μαθήματος (ΒΜ) εξάγεται ως εξής:

Βαθμός (ΓΕ) ή (ΠΕ) + Βαθμός (ΕΑ)= (ΒΜ)/2

Προϋπόθεση ο βαθμός του θεωρητικού μέρους και ο βαθμός (ΕΑ) να είναι τουλάχιστον πέντε (5) ο καθένας.

Τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητριών/φοιτητών είναι ρητά προσδιορισμένα, εμπεριέχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα (e-class ή Moodle), στην οποία έχουν πρόσβαση όλες/οι οι φοιτήτριες/ φοιτητές με τη δήλωση του μαθήματος ή/& στην ιστοσελίδα επικοινωνίας του τμήματος με τους φοιτητές.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική

  1. Gupta S., Holloway D., Kubba A. Oxford (2010). Εγχειρίδιο Γυναικολογικής Νοσηλευτικής Φροντίδας (Oxford Handbook of Women’s Health Nursing. Επιμέλεια- Μετάφραση: Α. Δελτσίδου, Χ. Νάνου, Μ. Μωραΐτου), Broken Hill Publishers LTD, Nicosia, Cyprus.
  2. Lowdermilk D.L. & Perry S.E. (2011). Νοσηλευτική Μητρότητας (Maternity Nursing 8th Mετάφραση – Επιμέλεια Λυκερίδου Α. και Δελτσίδου Α.), Ιατρικές Εκδόσεις Λαγός Δ., Αθήνα.
  3. DeWittS. C. (2001). Βασικές Αρχές και Δεξιότητες της Νοσηλευτικής Φροντίδα (Mετάφραση – Επιμέλεια: Κοτρώτσιου Μπαρμπούτα Ε.), Ιατρικές Εκδόσεις Λαγός Δ., Αθήνα.
  4. Ghetti C., Gregory W.T., Edwards S.R., et al. (2005).Severity of pelvic organ prolapse associated with measurements of pelvic floor function. International Urogynecology Journal and Pelvic Floor Dysfunction, 16(6):432–436.

Ξενόγλωσση

  1. Houte L., Damaser M. (2016).Biomechanics of the Female Pelvic Floor, Elsevier.
  2. Lemon P., Burke K.(2011). Παθολογική –Χειρουργική Νοσηλευτική – Κριτική Σκέψη κατά τη φροντίδα του Ασθενούς. (Επιμέλεια- Μετάφραση: Η. Μπροκαλάκη), Ιατρικές Εκδόσεις Λαγός Δ., Αθήνα.
  3. Mørkved S. (2003).Urinary incontinence during pregnancy and after childbirth. Effect of pelvic floor muscle training in prevention and treatment. Doctoral thesis. NTNU, Trondheim, Norway.
  4. Padoa A., Rosenbaum T.Y. (2016).The Overactive Pelvic Floor, Springer International Publishing Switzerland.
  5. Olsen Μ.Ε., Keder L. (2017).Gynecologic Care. Cambridge University Press.
  6. Sammarco A. (2016).Women’s Health Issues Across the Life Cycle, Jones and Bartlett Publishers, Inc.