Μ -6010 ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΤΟΚΕΤΟΥ ΥΨΗΛΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ-ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Περίγραμμα
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
- ΚΛΙΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ – ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΑ
- ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΟΚΕΤΟΥ
- ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΚΥΗΣΗΣ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά αποτελέσματα
Το μάθημα αυτό αποτελεί μάθημα ειδίκευσης, σκοπός του είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές /τριες τις απαραίτητες επιστημονικές γνώσεις και κλινικές δεξιότητες για να διαχειρίζονται παθολογικές καταστάσεις στον τοκετό.
Στόχος του μαθήματος είναι η έγκαιρη και αποτελεσματική αντιμετώπιση των επιπλοκών στον τοκετό καθώς και η πρόληψη των δυσάρεστων συνέπειων που έχει ως αποτέλεσμα τη διασφάλιση της ασφαλούς μαίευσης.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες, θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν τα αίτια και της παθοφυσιολογικούς μηχανισμούς που σχετίζονται με την ανάπτυξη επιπλοκών στον τοκετό.
- Εξετάζουν αυτόνομα την επίτοκο και κάνουν πρώιμη διάγνωση δυστοκίας (ανώμαλης προβολής του εμβρύου ή δυσαναλογίας) ή της παθολογικής κατάστασης για την επίτοκο ή το έβρυο .
- Παρακολουθούν επιτόκους με παθολογία και εφαρμόζουν την ανάλογη μαιευτική φροντίδα.
- Χρησιμοποιούν αυτόνομα τη σύγχρονη τεχνολογία (καρδιοτοκογραφία) για τη συστηματική εκτίμηση της κατάστασης του εμβρύου και της δραστηριότητας της μήτρας σε τοκετό υψηλού κινδύνου.
- Συνεργάζονται με το μαιευτήρα για επεμβατικό τοκετό.
- Οργανώνουν τΙς απαραίτητες παρεμβάσεις και συμμετέχουν στην αντιμετώπιση επειγουσών καταστάσεων στον τοκετό ( πχ. Πρόωρη αποκόλληση πλακούντα,μαιευτική αιμορραγία).
- Λαμβάνουν μέτρα για την πρόληψη αλλά και αντιμετώπιση της εμβρυικής δυσχέρειας σε πρόωρο τοκετό ή τοκετό με μη φυσιολογική εξέλιξη.
Γενικές ικανότητες
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Επίδειξη επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας
- Επίδειξη ετοιμότητας και ικανότητα συντονισμού ομάδας
- Επίδειξη αυτοκυριαρχίας
- Ανάληψη πρωτοβουλιών
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρητικό μέρος
1α.Έννοια τοκετού υψηλού κινδύνου- στατιστικά στοιχεία.
1β. Παράταση της κύησης. Διάγνωση – Συνέπειες.
2. Πρόκληση τοκετού. Μέθοδοι, ενδείξεις –αντενδείξεις. Μαιευτική φροντίδα
3.Δυστοκία. Δυσλειτουργικός τοκετός
- Υπερτονική δυσλειτουργία του μυομητρίου-οξύς τοκετός
- Υποτονική δυσλειτουργία του μυομητρίου (παράταση του χρόνου του τοκετού)
- Αίτια, μαιευτική φροντίδα και αντιμετώπιση.
4.Δυσαναλογία στον τοκετό-ανώμαλος τοκετός
4Αα. Αίτια δυσαναλογίας από το έμβρυο:
- Κεφαλοπυελική δυσαναλογία
- Μακροσωμικό έμβρυο
- Δυστοκία ώμων
- Συγγενείς ανωμαλίες εμβρύου
- Ανώμαλες θέσεις και προβολές εμβρύου
- Οπίσθιες, εγκάρσιες θέσεις της ινιακής προβολής
- Βρεγματική, μετωπική προβολή
- Προσωπική προβολή
- Ασυγκλιτισμός της κεφαλής του εμβρύου
- Εγκάρσιο και λοξό σχήμα εμβρύου
- Προβολή και παράπτωση των χειρών του εμβρύου,
- Βραχύς –μακρύς ομφάλιος λώρος
- Διάγνωση, μαιευτική φροντίδα και διαχείριση του τοκετού.
4β.Αίτια δυσαναλογίας από τη μητέρα:
- Ανατομικές ανωμαλίες της πυέλου
- Όγκοι της ελάσσονος πυέλου ( ινομυώματα, κύστεις ωοθηκών κλπ)
5. Ισχιακή προβολή τοκετός ισχιακής προβολής
6.Επεμβατικός τοκετός
- Εμβρυουλκία
- Ενδείξεις, διαχείριση μαιευτικής φροντίδας, επιπλοκές.
7. Καισαρική τομή(ΚΤ)
- Είδη καισαρικής τομής
- Ενδείξεις Κ.Τ: προδρομικός πλακούντας, πρόωρος τοκετός κλπ.
- Επείγουσα καισαρική τομή: πρόωρη αποκόλληση πλακούντα, εμβρυική δυσχέρεια, προβολή και πρόπτωση ομφαλίου λώρου κλπ.
- Κολπικός τοκετός μετά από Κ.Τ. (προϋποθέσεις, διαχείριση μαιευτικής φροντίδας, κίνδυνοι).
8.Ανωμαλίες της υστεροτοκίας
- Κατακράτηση του πλακούντα-δακτυλική αποκόλληση πλακούντα-δακτυλική επισκόπηση μήτρας
- Εκτεταμένες κακώσεις γεννητικών οργάνων (ρήξεις τραχήλου, κόλπου, κλειτορίδας, ουρήθρας, ρήξη 3ου βαθμού).
- Ατονία της μήτρας (αίτια, διάγνωση, αλγόριθμος αντιμετώπισης)
- Αιματώματα
- Εκστροφή της μήτρας
- Διάσταση ηβικής σύμφυσης
9.Πρόωρος τοκετός
- Κλινικά σημεία και συμπτώματα έναρξης πρόωρου τοκετού
- Καταστολή πρόωρου τοκετού, προαγωγή της ωριμότητας των εμβρυικών πνευμόνων .
- Μαιευτική φροντίδα, παρακολούθηση.
- Τοκετός πρόωρου εμβρύου: ενδείξεις για ΚΤ , προυϋποθέσεις για κολπικό τοκετό-διαχείριση φροντίδας πρόωρου νεογνού.
- Τοκετός νεκρού εμβρύου.
10.Πολύδυμη κύηση και τοκετός
- Θέσεις εμβρύων
- Επιπτώσεις της πολύδυμης κύησης στον τοκετό.
- Μαιευτική φροντίδα.
- Διαχείριση τοκετού πολύδυμης κύησης
11. Εμβρυïκή δυσχέρεια: (αίτια, αναγνώριση και αντιμετώπιση )
12. Ρήξη μήτρας στον τοκετό
13.Σύνδρομο εμβολής από αμνιακό υγρό.
14. Ολιγαιμική καταπληξία στον τοκετό
15. Διάχυτη ενδοαγγειακή πήξη (ΔΕΠ/DIC) .
Εργαστηριακό μέρος
Α. Κλινική άσκηση:
Περιλαμβάνει κλινική άσκηση των φοιτητριών/ων σε αίθουσες τοκετών στην:
- Παρακολούθηση επιτόκων υψηλού κινδύνου και μαιευτική φροντίδα αυτών.
- Παρακολούθηση της εξέλιξης του τοκετού.
- Εκτίμηση της κατάστασης του εμβρύου μέσω ηλεκτρονικής παρακολούθησης.
- Εξέταση της επιτόκου.
- Εφαρμογή μεθόδων ανακούφισης του πόνου του τοκετού.
- Συμμετοχή σε επεμβατικό τοκετό και σε καισαρική τομή
- Προετοιμασία για επεμβατικό τοκετό
- Συμμετοχή σε επείγουσα μαιευτική φροντίδα.
- Προετοιμασία για υποδοχή νεογνού με εμβρυïκή δυσχέρεια
- 1η κλινική εξέταση του νεογέννητου.
- Αξιολόγηση της γενικής του κατάστασης και φροντίδα αυτού.
- Εξέταση της λεχώνας μετά από επεμβατικό τοκετό ή ΚΤ και φροντίδα κατά το 1ο 2ωρο.
Β. Ασκήσεις πράξης:
Επίδειξη των τεχνικών και δεξιοτήτων που περιλαμβάνει η κλινική άσκηση στο εργαστήριο μαιευτικής φροντίδας του τμήματος σε προπλάσματα και εφαρμογή αυτών από τους φοιτητές/τριες.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο εκπαίδευση.
Θεωρητικό μέρος: διαλέξεις, κριτική συζήτηση (casestudy).
Εργαστηριακό μέρος:
Α. Κλινική άσκηση: σε αίθουσες τοκετών, σε ομάδες υπό την επίβλεψη και καθοδήγηση καθηγητριών του τμήματος. Η παρουσία είναι υποχρεωτική.
Β. Ασκήσεις πράξης: κριτική συζήτηση (casestudy) και ασκήσεις προσομοίωσης στο εργαστήριο μαιευτικής φροντίδας. Η παρουσία είναι υποχρεωτική.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Χρήση power point presentations,
- Ασκήσεις και video προσομοίωσης
- υποστήριξη μαθησιακής διδασκαλίας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
- Χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και της ιστοσελίδας του τμήματος για την επικοινωνία με τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές.
Αξιολόγηση φοιτητών
Θεωρητικό μέρος του μαθήματος:
Η αξιολόγηση του φοιτητή/τριας γίνεται στην ελληνική ,με γραπτή εξέταση (ΓΕ) ή /& προφορική εξέταση (ΠΕ) στο τέλος του εξαμήνου με ερωτήσεις:
- ανάπτυξης και κρίσεως ή/&
- πολλαπλής επιλογής ή/&
- μελέτης περίπτωσης ή/&
- συνδυασμό των ανωτέρω
σε διδακτέα ύλη σύμφωνα με το αναλυτικό περιεχόμενο του μαθήματος και της παραδόσεις.
Η βαθμολογία εκφράζεται με την κλίμακα από μηδέν έως δέκα (0-10).
Βάση επιτυχίας είναι το πέντε(5).
Εργαστηριακό μέρος του μαθήματος (ΕΑ):
Α. Κλινική άσκηση (ΚΑ):αποτελεί το 80% του βαθμού του εργαστηρίου (ΕΑ). Η αξιολόγηση της/του φοιτήτριας/φοιτητή γίνεται από τον επιβλέποντα καθηγητή/τρια, κατά τη διάρκεια της κλινικής εκπαίδευσης και αφορά στην :
- εκτίμηση της ικανότητας του να εφαρμόζει κλινικές δεξιότητες στη φροντίδα και παρακολούθηση επιτόκων υψηλού κινδύνου και στη συμμετοχή του/της σε επεμβατικό τοκετό (60%) καθώς και
- προφορική εξέταση των θεωρητικών της/ του γνώσεων (40%).
Β. Ασκήσεις Πράξης (ΑΠ): αποτελεί το 20% του βαθμού του εργαστηρίου (ΕΑ). Η αξιολόγηση της/του φοιτήτριας/φοιτητή γίνεται με προφορική εξέταση των φοιτητών και με αξιολόγηση της εφαρμογής των δεξιοτήτων που διδάχθηκαν στα προπλάσματα.
Ο βαθμός του εργαστηριακού μέρους διεξάγεται ως εξής: (ΕΑ)= (ΚΑ)x 80% + (ΑΠ)x20%
Η βαθμολογία εκφράζεται με την κλίμακα από μηδέν έως δέκα (0-10).
Βάση επιτυχίας γιατην αξιολόγηση(ΕΑ) είναι το πέντε(5).
Η/Ο φοιτήτρια/φοιττήης δεν έχουν δικαίωμα αξιολόγησης στην κλινική άσκηση (ΚΑ) και στις ασκήσεις πράξης (ΑΠ)εάν δεν έχουν παρακολουθήσει το 80% των προβλεπομένων ωρών. Σε αντίθετη περίπτωση η/ο φοτήτρια/φοιτητής συμπληρώνει μέρος της κλινικής άσκησης ή των ασκήσεων πράξης μέχρι να φθάσει το 80% των προγραμματισμένων ωρών, εάν αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί.
Εάν οφείλει περισσότερο από το 60% του χρόνου της ΚΑ ή/ & της (ΑΠ) υποχρεούται να επαναλάβει όλη την ΕΑ.
Ο βαθμός του μαθήματος (ΒΜ) εξάγεται ως εξής:
Βαθμός {(ΓΕ) ή/& (ΠΕ)+ Βαθμός (ΕΑ)}/2= (ΒΜ).
Με την προϋπόθεση ο βαθμός της ΓΕ ή/& ΠΕ καθώς και της ΕΑ να είναι τουλάχιστον πέντε(5) στο καθένα από αυτά.
Τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητών είναι ρητά προσδιορισμένα, εμπεριέχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα (e-class), στην οποία έχουν πρόσβαση όλες/όλοι οι φοιτήτριες/φοιτητές με τη δήλωση του μαθήματος ή/& στην ιστοσελίδα επικοινωνίας του τμήματος με τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνική:
- LowdermilkD.L. – PerryS.E. Μετάφραση-Επιμέλεια: Λυκερίδου Α. – Δελτσίδου Α. (2006) Νοσηλευτική Μητρότητος. Εκδ. Λαγός.
- GaugeS. HedersonC. (2008) Μετάφραση –Επιμέλεια: Λυκερίδου Α,.Γουρουντή Κ. Καρδιοτoκογραφία – Εύκολη Προσέγγιση, Εκδ. Λαγός.
Ξενόγλωσση :
- Daftary S (2012). High Risk Labor and Delivery, Elsevier Health Sciences.
- Bothamley J, Boyle M (2009). Medical Conditions Affecting Pregnancy andChildbirth, Radciffe Publishing Ltd, UK.
- Arias F, Daftary SN, Bhide A (2012). Practical Guide to High Risk Pregnancyand Delivery(3rd edn) , Elsevier Health Sciences.
- Wylie L, Bryce H (2008). The Midwives Guide to Key Medical Conditions:Pregnancy and Childbirth, Elsevier Health Sciences.
- Queenan JT, Spong CY, Lockwood CJ (2007). Management of High RiskPregnancy: An Evidence Based Approach, Wiley.