Μ-5062_ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΥΓΕΙΑ-ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ_ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Περίγραμμα
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά αποτελέσματα
Αυτό το μάθημα είναι ειδικής υποδομής και έχει σκοπό να προσφέρει στη/στο φοιτήτρια/φοιτητή, την γνώση σχετικά με τις κύριες κατηγορίες περιβαλλοντικών βλαπτικών παραγόντων, τους τρόπους έκθεσης και τις επιπτώσεις αυτών στην αναπαραγωγική υγεία.
Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτήτριες/φοιτητές θα είναι σε θέση:
- Να γνωρίζουν της κατηγορίες περιβαλλοντικών βλαπτικών ουσιών και τον μηχανισμό βιοσυσώρευσης και δράσης της.
- Να κατανοούν την αιτιολογία και τον μηχανισμό ανάπτυξης αναπαραγωγικών προβλημάτων που οφείλονται σε έκθεση σε περιβαλλοντικούς παράγοντες.
- Να αποκτήσουν την γνώση και δεξιότητα εφαρμογής πρωτοκόλλων πρόληψης έκθεσης σε περιβαλλοντικούς ρύπους κατά την αναπαραγωγική περίοδο.
Γενικές ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Επίδειξη μεθοδικότητας
- Ανάληψη πρωτοβουλιών
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Κατηγορίες περιβαλλοντικών παραγόντων: οργανοχλωριούσες ουσίες (διοξίνες, PCBs), φθαλούχα, διαλύτες, αέρια μικροσωματίδια, στρες.
- Χημικές και φυσικές ιδιότητες οργανοχλωριούχων ουσιών.
- Έκθεση σε περιβαλλοντικούς βλαπτικούς παράγοντες- Πρόσληψη, αποβολή χημικών ουσιών και κυτταρική δράση αυτών.
- Ενδοκρινική και ογκογόνο δράση οργανοχλωριούχων ουσιών.
- Δράσεις περιβαλλοντικών χημικών ουσιών στην υγεία της γυναίκας.
- Οργανοχλωριούχες ουσίες και υπογονιμότητα,
- Οργανοχλωριούχες ουσίες και ενδομητρίωση,
- Οργανοχλωριούχες ουσίες και σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών.
- Oργανοχλωριούχες ουσίες και καρκίνος μαστού, ωοθηκών, ενδομητρίου.
- Οργανοχλωριούχες ουσίες και υπολειπόμενη ανάπτυξη εμβρύου,
- Οργανοχλωριούχες ουσίες και συγγενείς ανωμαλίες εμβρύου.
- Οργανοχλωριούχες ουσίες και μητρικό γάλα.
- Ρόλος της μαίας στην πρόληψη έκθεσης και πρόσληψης βλαπτικών περιβαλλοντικών ουσιών.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο εκπαίδευση
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
- Χρήση Power point presentatios.
- Υποστήριξη μαθησιακής διδασκαλίας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
- Χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και της ιστοσελίδας του τμήματος για την επικοινωνία με τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές
Αξιολόγηση φοιτητών
Αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται στην ελληνική γλώσσα, με βάση το περιεχόμενο του μαθήματος και τις διαλέξεις στο τέλος του εξαμήνου.
Γραπτή(ΓΕ) ή/& προφρορική (ΠΕ) τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/&
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης ή/&
- ερωτήσεις ανάπτυξης.
Τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητριών/φοιτητών είναι ρητά προσδιορισμένα, εμπεριέχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα (e-class), στην οποία έχουν πρόσβαση όλες/όλοι οι φοιτήτριες/φοιτητές με τη δήλωση του μαθήματος ή/& στην ιστοσελίδα επικοινωνίας του τμήματος με τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνική & Ξενόγλωσση :
- Γουρουντή Κ., Πρωτόπαπα Ε. (2006). Ορμονικοί διαταράκτες και καρκίνος μαστού. Επιθεώρηση Κλινικής Φαρμακολογίας και Φαρμακοκινητικής24(2):103-108
- Friis R. (2012) Essentials Of Environmental Health (Essential Public Health)
- Frazier L., Hage M (1997) Reproductive Hazards of the Workplace
- Guillette L., Giudice L (2010). Environmental Impacts on Reproductive Health and Fertility.
- Howard Frumkin (2016).Environmental Health: From Global to Local (Public Health/Environmental Health)3rd Edition.
- Mattison D. (2015). Computational Methods for Reproductive and Developmental Toxicology (QSAR in Environmental and Health Sciences).
- Nicolopoulou- Stamati P. And Pitsos M. (2001).The impact of endocrine disrupters on the female reproductive system. Human reproduction Update. 7(3): 323-330.
- Ward EM, Schulte P, Grajewski B, et al. (2000).Serum organochlorine levels and breast cancer: a nested case–control study on Norwegian women. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 9: 1357–1367.