Διατροφή της Γυναίκας

Κωδικός Μαθήματος:

Μ-3050

Εξάμηνο:

Γ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕΥ

Ώρες:

2 Θεωρία + 1 Ασκήσεις Πράξης

Μονάδες ECTS:

3


Καθηγητές Μαθήματος

Παλάσκα Ερμιόνη

 

Μ-3050 ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ-ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ_ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Περίγραμμα

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές/φοιτήτριες τις βασικές έννοιες των θρεπτικών συστατικών, τις διαφορετικές ανάγκες πρόσληψης θρεπτικών συστατικών, τις διατροφικές απαιτήσεις στα διάφορα στάδια της ζωής  της  γυναίκας.

Συγκεκριμένα, οι φοιτητές/φοιτήτριες  μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα είναι σε θέση να:

  • Έχουν τις απαιτούμενες γνώσεις για διατροφικές συστάσεις σε υγιείς γυναίκες σε όλα τα στάδια της ζωής τους.
  • Κατανοούν τις μεταβολές της λειτουργίας του οργανισμού που παρατηρούνται φυσιολογικά κατά τη διάρκεια της κύησης και να προσδιορίζουν τις κρίσιμες περιόδους για την ανάπτυξη του εμβρύου, καθώς και τις πιθανές συνέπειες της ανεπαρκούς διαθεσιμότητας ενέργειας και θρεπτικών συστατικών κατά τη διάρκεια αυτών των περιόδων.
  • Προσδιορίζουν συνήθεις παθολογικές καταστάσεις κατά την εγκυμοσύνη καθώς και να τεκμηριώνουν επιστημονικά τις διατροφικές παρεμβάσεις για την ανακούφιση ή θεραπεία αυτών των προβλημάτων.
  • Κατανοούν τις διατροφικές ανάγκες για την περίοδο της εφηβείας και της εμμηνόπαυσης και να προτείνουν την υιοθέτηση ορθών διατροφικών συνηθειών.
  • Συνεργάζονται με υπευθυνότητα με άλλους επαγγελματίες υγείας και να αποτελούν με ενεργό και λειτουργικό τρόπο μέλος μιας πολυεπιστημονικής ομάδας όσον αφορά στην  αντιμετώπιση  των ειδικών και παθολογικών καταστάσεων θρέψης της γυναίκας. 

Γενικές ικανότητες

  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Βασικές έννοιες – Διαιτητική πρόσληψη και διατροφική κατάσταση. Θρεπτικά συστατικά – μεταβολισμός.
  2. Υδατάνθρακες, Λιπίδια, Πρωτεΐνες, Βιταμίνες, Ανόργανα Στοιχεία
  3. Διατροφή πριν την σύλληψη και αξία των VitA, D, Ca, Fe, φυλλικό οξύ κ.λ.π.
  4. Διατροφή στην εγκυμοσύνη. Συμβουλευτική από τη μαία. Μηχανισμός ανάπτυξης εμβρύου. Ενέργεια, θρεπτικές ανάγκες και συστάσεις για το βάρος της εγκύου. Αλκοόλ, καφεΐνη και εγκυμοσύνη.
  5. Υψηλού κινδύνου εγκυμοσύνη και διατροφή.
  6. Υποθρεψία και εγκυμοσύνη.
  7. Διατροφή στην έφηβη έγκυο και άνω των 40 ετών έγκυο.
  8. Διατροφή κατά την γαλακτοφορία. Θρεπτικές ανάγκες της μητέρας.
  9. Διατροφή στην εφηβεία. Διαταραχές θρέψης στην εφηβεία (ανορεξία, βουλιμία).
  10. Διατροφή στην αναπαραγωγική ηλικία της γυναίκας και στην εμμηνόπαυση.
  11. Διατροφή γυναικών με γυναικολογικό καρκίνο.
  12. Επιλογή τροφίμων.
  13. Εντερική παρεντερική διατροφή-Μεταβολική απάντηση στο stress.
  14. Σύνταξη διαιτολογίων – παροχή διαιτητικών οδηγιών.
  15. Συμβουλευτική για διατροφική αγωγή σε ειδικές καταστάσεις (διαβήτης, υπέρταση, καρδιαγγειακά νοσήματα κλπ).

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος παράδοσης

Θεωρητική διδασκαλία εκπαίδευση

Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών

  • Χρήση Power point presentations
  • Υποστήριξη μαθησιακής διδασκαλίας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
  • Χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και της ιστοσελίδας του τμήματος για την επικοινωνία με τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές

Αξιολόγηση φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση (100%).

Η αξιολόγηση του μαθήματος προκύπτει  από τη   γραπτή  εξέταση  του μαθήματος   στο  τέλος  του εξαμήνου, στην  ελληνική  γλώσσα,  σε ύλη  αντίστοιχη   του περιεχομένου  του μαθήματος και περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/&
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης ή/&
  • ερωτήσεις ανάπτυξης ή/&
  • Επίλυση προβλημάτων  ή/&
  • Ανάλυση ρόλων σε σύντομη μελέτη περίπτωσης

Η βαθμολογία εκφράζεται με την κλίμακα από μηδέν έως δέκα (0-10). Βάση  επιτυχίας  της γραπτής εξέτασης είναι το πέντε (5).

Τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητριών/φοιτητών είναι ρητά προσδιορισμένα, εμπεριέχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα (e-class), στην οποία έχουν πρόσβαση όλες/όλοι οι φοιτήτριες/φοιτητές  με τη δήλωση του μαθήματος ή/& στην ιστοσελίδα επικοινωνίας του τμήματος με τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική Βιβλιογραφία:

1.BrownJ. (2016). Η διατροφή στον Κύκλο της Ζωής. Εκδόσεις Λαγός.

2.Ζαμπέλας Α. (2003). Η διατροφή στα στάδια της ζωής. Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ Πασχαλίδης.

3.GibneyMJ, VorsterHH, KokFJ (2015) Εισαγωγή στη Διατροφή του Ανθρώπου. Αθήνα, Εκδ. Παρισιάνου.

Ξενόγλωσση :

4.CarolJ. Lammi-KeefeandSarahC. Couch (2008). Handbook of Nutrition and Pregnancy. Kindle Edition.

5.Insel P, Ross D, McMahon K, Bernstein M. (2017). Nutrition, 6th Edition. Jones

& Bartlett Learning.

6.Lawrence RA. Lawrence R. A. & Lawrence R.M. (2016) Breastfeeding: A Guide for theMedical Professional. 8th edition. Elsevier, Mosby. USA.

7.Langley-Evans S., Wiley-Blackwell (2009) Nutrition: A Lifespan Approach.

8.Symonds M, Ramsay M. (2010). Maternal-Fetal Nutrition during Pregnancy andLactation. Cambridge University Press.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • American Journal of Clinical Nutrition
  • Clinical Nutrition
  • European Journal Of Clinical Nutrition
  • Lancet
  • New England Journal of Medicine
  • Nutrition Journal
  • Nutrition and Health
  • British Journal of Nutrition
  • Public Health Nutrition
  • Infant, Child, and Adolescent Nutrition