Κλινικές Δεξιότητες και Σημειολογία

Κωδικός Μαθήματος:

Μ-2010

Εξάμηνο:

Β' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕΥ

Ώρες:

3 Θεωρία +5 Εργαστήριο (Κλινική ΄Ασκηση)

Μονάδες ECTS:

8


Καθηγητές Μαθήματος

Παλάσκα Ερμιόνη

 

Μ-2010 ΚΛΙΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΑ-ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ_ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Περίγραμμα

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτήτριες/φοιτητές επιστημονικές γνώσεις και δεξιότητες, που είναι απαραίτητες, για να τους κάνουν ικανούς να προσφέρουν νοσηλευτική φροντίδα σε  γυναίκες ασθενείς με παθολογικές καταστάσεις των διαφόρων συστημάτων, καθώς και με χειρουργικές και νεοπλασματικές παθήσεις.

Μετά την επιτυχή  ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες/φοιτητές θα είναι σε θέση  να:

  • Γνωρίζουν τις παθολογικές και χειρουργικές παθήσεις
  • Εφαρμόζουν βασικές νοσηλευτικές τεχνικές και ειδικές δεξιότητες στην ολιστική φροντίδα ασθενών με παθολογικά και χειρουργικά νοσήματα
  • Κατανοούν την οργάνωση και λειτουργία του νοσηλευτικού τμήματος.
  • Αξιολογούν τα κλινικά ευρήματα της γενικής κατάστασης των ασθενών, καθώς και τα αποτελέσματα των αιματολογικών  και εργαστηριακών τους  εξετάσεων.
  • Οργανώνουν, εφαρμόζουν και αξιολογούν τη νοσηλευτική  φροντίδα.
  • Εξετάζουν τον ασθενή με βάση τη σημειολογία των παθήσεων στα κάτωθι συστήματα: αναπνευστικό, κυκλοφορικό, πεπτικό, αγγειακό, νευρικό σύστημα, δέρμα και την κοιλιακή χώρα
  • Συνεργάζονται με τους άλλους επαγγελματίες υγείας για την καλύτερη δυνατή φροντίδα του ασθενούς

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική  εργασία
  • Εργασία σε  διεπιστημονικό  περιβάλλον
  • Λήψη  πρωτοβουλιών
  • Επίδειξη μεθοδικότητας
  • Επίδειξη  κοινωνικής , επαγγελματικής  και ηθικής υπευθυνότητας
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρητικό Μέρος Μαθήματος

  1. Ο ασθενής. Σχέσεις ασθενούς – επαγγελματία υγείας – επίδραση περιβάλλοντος    στην αποκατάσταση της υγείας.
  2. Οξεοβασική ισορροπία. Διαταραχές ισοζυγίου υγρών και ηλεκτρολυτών Βασικές αρχές χορήγησης υγρών και ηλεκτρολυτών
  3. Νοσηλευτική φροντίδα ασθενούς παθήσεις του αναπνευστικού συστήματος.
  4. Νοσηλευτική φροντίδα ασθενούς με  παθήσεις του πεπτικού συστήματος.
  5. Νοσηλευτική φροντίδα ασθενούς με  παθήσεις του ανοσοποιητικού συστήματος
  6. Νοσηλευτική φροντίδα ασθενούς με παθήσεις του αιμοποιητικού συστήματος.
  7. Νοσηλευτική φροντίδα ασθενούς  με παθήσεις του καρδιαγγειακού – κυκλοφορικού συστήματος.
  8. Νοσηλευτική φροντίδα ασθενούς   με λοιμώδες νόσημα.
  9. Νοσηλευτική φροντίδα ασθενούς  με εγκαύματα.
  10. Νοσ/κή φροντίδα χειρουργημένων ασθενών με παθήσεις του πεπτικού συστήματος. (στομάχου – δωδεκαδακτύλου – λεπτού εντέρου – παχέος εντέρου – σκωληκοειδίτιδα – περιτονίτιδα – ειλεός),οξεία κοιλία, κοιλιακό τραύμα.
  11. Εργαστηριακές εξετάσεις που απαιτούνται για τον έλεγχο της σωστής λειτουργίας των συστημάτων του οργανισμού – ερμηνεία  αποτελεσμάτων (π.χ. ΗΚΓ, βιοχημικές εξετάσεις, αιματολογικές εξετάσεις  κ.α.)
  12. Διαγνωστικά κλινικά σημεία και νοσηλευτική φροντίδα ατόμων με παθολογικές καταστάσεις του αρτηριακού σφυγμού & σακχαρώδη διαβήτη.
  13. Διαγνωστικά κλινικά σημεία παθολογικών καταστάσεων της κοιλιακής  χώρας, κοιλιακοί ήχοι, ευαισθησία στην κοιλιακή χώρα, ηπατομεγαλία, σπληνομεγαλία, οξεία κοιλία.
  14. Διαγνωστικά κλινικά σημεία των παρακάτω παθολογικών καταστάσεων:
    – δέρμα: παραλλαγές του χρώματος του δέρματος, αγγειακές και πορφυρικές αλλοιώσεις του δέρματος, βασικοί τύποι δερματικών αλλοιώσεων, ανωμαλίες και παραλλαγές των νυχιών.
    -περιφερικό αγγειακό σύστημα: χρόνια ανεπάρκεια φλεβών και αρτηριών, έλκη των άκρων ποδιών και των ποδοκνημικών αρθρώσεων ,οιδήματα του γόνατος.
    -νευρικό σύστημα: διαταραχές επιπέδου συνείδησης, διαταραχές στη βάδιση και στη στάση του σώματος, διαταραχές της κινήσεως.
  15. Βασικές  αρχές  νοσηλευτικής φροντίδας ασθενούς με  γυναικολογική νεοπλασματική  νόσο (προσέγγιση, συμβουλευτική, βασικές  αρχές χορήγησης  χημειοθεραπείας, αντιμετώπιση  παρενεργειών κλπ).

 

Εργαστηριακό/Κλινικό Μέρος Μαθήματος 

  1. Εισαγωγή ασθενούς στο Νοσοκομείο
  2. Λήψη και καταγραφή ιστορικού
  3. Περιποίηση χειρουργικού ή άλλου τραύματος.
  4. Συρραφή   μικροτραυμάτων.
  5. Νοσηλευτική φροντίδα αρρώστου με λοιμώδες νόσημα.
  6. Προεγχειρητική φροντίδα  ασθενούς.
  7. Μετεγχειρητική φροντίδα  ασθενούς.
  8. Επίδειξη και εφαρμογή νοσ/κών δεξιοτήτων στη φροντίδα εγκαυματία.
  9. Χορήγηση οξυγόνου.  
  10. Λήψη αίματος για εργαστηριακές εξετάσεις. Αξιολόγηση αποτελεσμάτων αιματολογικών  εξετάσεων κ.α.
  11. α)Χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής. β)Μέτρηση  σακχάρου  αίματος  και  χορήγηση ινσουλίνης. γ)Εκτέλεση ΗΚΓ και εκτίμηση αυτού.
  12. Οργάνωση και  λειτουργία  νοσηλευτικού  τμήματος.
  13. Μέθοδοι καταγραφής  νοσηλευτικών διεργασιών-τήρηση  αρχείων. 
  14. Συμπλήρωση διαιτολογίου κατά  περίπτωση  ασθενούς.
  15. Κλινική εξέταση/εκτίμηση παθολογικών και χειρουργικών καταστάσεων με τη χρησιμοποίηση των βασικών κλινικών σημείων στα κάτωθι :

Αναπνευστικό σύστημα, καρδιολογικό σύστημα, περιφερικό αγγειακό σύστημα αιμοποιητικό σύστημα, νευρολογικό σύστημα, πεπτικό σύστημα, μυοσκελετικό σύστημα και κοιλιακής περιοχής.

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης

Πρόσωπο με πρόσωπο εκπαίδευση

Θεωρητικό  μέρος του μαθήματος: διαλέξεις.

Εργαστηριακό  μέρος του μαθήματος:

  • Για το κλινικό  μέρος  του μαθήματος  γίνεται κλινική άσκηση των φοιτητριών/φοιτητών   σε Νοσοκομεία
    Υποχρεωτική  παρουσία.

Χρήση Τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών

  • Χρήση   power   point  presentations ,
  • video προσομοίωσης
  • υποστήριξη μαθησιακής διδασκαλίας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
  • Χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και της ιστοσελίδας του τμήματος για την επικοινωνία με τις/ τους φοιτήτριες/φοιτητές.

Αξιολόγηση Φοιτητών

Για το θεωρητικό  μέρος του μαθήματος η αξιολόγηση γίνεται  στην   Ελληνική    γλώσσα με γραπτή εξέταση (ΓΕ) ή/και προφορική εξέταση (ΠΕ) στο τέλος του εξαμήνου με :

  • ερωτήσεις ανάπτυξης   ή/και
  • ερωτήσεις σύντομης  απάντησης ή/&και
  • ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/και
  • επίλυση προβλημάτων

Για το Εργαστηριακό μέρος  του  μαθήματος, που πραγματοποιείται με κλινική άσκηση στο νοσοκομείο, η αξιολόγηση γίνεται με:

  • παρατήρηση της εφαρμογής των διεργασιών φροντίδας στον ασθενή (50%) και
  • προφορική εξέταση της/του φοιτήτριας/φοιτητή (50%).

Η αξιολόγηση  της  κλινικής  απόδοσης  των  φοιτητριών/φοιτητών  στηρίζεται στην ικανότητα της/του φοιτήτριας/φοιτητή να  εφαρμόζει  επιτυχώς  βασικές  νοσηλευτικές   τεχνικές   σε  ασθενείς. 

Η βαθμολογία  εκφράζεται με την κλίμακα από μηδέν έως δέκα (0-10). Βάση  επιτυχίας  το  πέντε(5).

Βάση επιτυχίας  της  γραπτής  εξέτασης  (ΓΕ) ή/και της (ΠΕ)   και   κλινικής άσκησης (ΚΑ) είναι  το πέντε( 5 ) για το καθένα.

Ο βαθμός του μαθήματος (ΒΜ)   εξάγεται   με  τον    κανόνα:

Βαθμός (ΓΕ) ή /και (ΠΕ)  + Βαθμός (ΚΑ)=ΒΜ/2

Οι βαθμοί (ΓΕ) ή/& (ΠΕ) και (ΚΑ) συμψηφίζονται, όταν η/ο φοιτήτρια/φοιτητής έχει εξασφαλίσει τη βάση τόσο για τη θεωρητική εξέταση, όσο και για την κλινική άσκηση του μαθήματος.

Εάν έχει αποτύχει στην κλινική άσκηση (ΚΑ) την επαναλαμβάνει .

Η/Ο φοιτήτρια/φοιτητής δεν έχει δικαίωμα για εξέταση και βαθμολόγηση στην κλινική άσκηση εάν δεν έχει παρακολουθήσει το 80% των υποχρεωτικών ωρών. Στην περίπτωση αυτή επαναλαμβάνει μέρος της κλινικής άσκησης, εφόσον υπάρχει δυνατότητα, μέχρι να φθάσει το 80% των προβλεπομένων ωρών.

Εάν έχει παρακολουθήσει το 60% ή λιγότερο των προβλεπόμενων ωρών της κλινικής άσκησης υποχρεούται να επαναλάβει όλη την κλινική εκπαίδευση.

Τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητριών/φοιτητών είναι ρητά προσδιορισμένα, εμπεριέχονται στη ηλεκτρονική πλατφόρμα (e-class), στην οποία έχουν πρόσβαση όλες/όλοι οι φοιτήτριες/φοιτητές με την δήλωση του μαθήματος ή/& στην ιστοσελίδα επικοινωνίας του τμήματος με τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική

  1. Αθανάτου Ε. Κ., (2007). Παθολογική και Χειρουργική Κλινική Νοσηλευτική, εκδόσεις Παρισιάνος
  2. DeWittS.C., (2001) Bασικές Αρχές  και  Δεξιότητες  της  Νοσηλευτικής,   Εκδ.  Λαγός  
  3. DewitS.C., (2009). Παθολογική Χειρουργική Νοσηλευτική – Έννοιες καιΠρακτική, εκδόσεις Πασχαλίδη
  4. Ignatavicius D. / Workman M.L. , (2008). Παθολογική- Χειρουργική Νοσηλευτική- Κριτική σκέψη για συνεργατική φροντίδα, εκδόσεις Βήτα
  5. LemonP, BurkeK., ( 2005). Παθολογική – Χειρουργική  Νοσηλευτική  Κριτική  Σκέψη  κατά  τη  φροντίδα  του  ασθενούς, Εκδ.Λαγός.
  6. Σαχίνη –Καρδάση  Α. -Πάνου Μ. (1997). Παθολογική και Χειρουργική Νοσηλευτική, Εκδ. Βήτα

Ξενόγλωσση:

    1. Jacquelin Perry MD, Judith Burnfield, (2017). Gait Analysis: Normal andPathological Function 2nd Edition
    2. Perry A, Patricia Potter (2010). Clinical Nursing Skills and Techniques – Text and Mosby’s Nursing Video Skills – Student Version DVD 3.0 Package. Mosby.
    3. Potter P, Anne Perry, Patricia Stockert, Amy Hall (2010). Basic Nursing – Textand Mosby’s Nursing Video Skills – Student Version DVD 3.0 Package.
    4. Potter P., Griffin Perry A., et al. (2016) Fundamentals of nursing. 9th
    5. Susan Alexander and Karen Frith (2014) Applied Clinical Informatics forNurses.

Συναφή Περιοδικά: