Μ 6063 ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ-ΒΙΟΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ-ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Περίγραμμα
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές/φοιτήτριες τις βασικές έννοιες και αρχές της βιοστατιστικής και της εφαρμογής της στην έρευνα προκειμένου να αναλυθούν τα ερευνητικά δεδομένα. Στόχος του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές/φοιτήτριες τη γνώση και τη δεξιότητα ώστε να κατανοούν τις στατιστικές μεθόδους αναλύσεις των δεδομένων και τον τρόπο με τον οποίο προέκυψαν τα ευρήματα των ερευνών-επιστημονικών άρθρων μέσω αυτών των αναλύσεων.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές /φοιτήτριες θα είναι σε θέση να:
- Nα γνωρίζουν τις βασικές αρχές και έννοιες της Βιοστατιστικής και των μεθόδων ανάλυσης ποσοτικών δεδομένων
- Να αξιολογούν τα είδη των ερευνητικών δεδομένων.
- Να προτείνουν το είδος της στατιστικής ανάλυσης που πρέπει να χρησιμοποιηθεί ανάλογα με το είδος των ερευνητικών δεδομένων
- Να γνωρίζουν την έννοια της στατιστικής σημαντικότητας των ερευνητικών ευρημάτων και την εφαρμογή της, προκειμένου να αξιολογηθούν τα αποτελέσματα μιας μελέτης
- Να κατανοούν της στατιστικές αναλύσεις και τα ευρήματα που έχουν προκύψει μέσω αυτών των αναλύσεων σε επιστημονικά άρθρα.
Γενικές ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Ανάληψη πρωτοβουλιών
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
1.Προετοιμασία των δεδομένων για στατιστική επεξεργασία
- Κωδικοποίηση δεδομένων
- Εισαγωγή των δεδομένων στο πρόγραμμα στατιστικής επεξεργασίας
- Επιβεβαίωση και καθαρισμός των δεδομένων
- Συλλογή δεδομένων στην ποιοτική έρευνα
2.Αναλυτική φάση
- Γενικά –ορισμοί
- Ταξινόμηση μεταβλητών
3. Περιγραφική στατιστική
- Πίνακες
- Διαγράμματα
- Αντιπροσωπευτικές τιμές
4.Επαγωγική στατιστική
- Κανονική κατανομή
- Η έννοια του πιθανού σφάλματος
- Βαθμοί ελευθερίας
5.Επαγωγική στατιστική
- Έλεγχος υποθέσεων
- Τύποι σφαλμάτων
6.Επιλογή στατιστικής δοκιμασίας
- Σύγκριση δύο ανεξάρτητων ομάδων ως της τη μέση τιμή μιας ποσοτικής μεταβλητής- Εφαρμογή T-test
7. Επιλογή στατιστικής δοκιμασίας
- Σύγκριση τριών ή περισσότερων ανεξάρτητων ομάδων ως της τη μέση τιμή μιας ποσοτικής μεταβλητής- Εφαρμογή της δοκιμασίας ANOVA
- Σχέση μεταξύ ποσοτικών μεταβλητών
8. Επιλογή στατιστικής δοκιμασίας
- Σύγκριση δύο ή περισσότερων ομάδων ως της μια ποιοτική μεταβλητή. Εφαρμογή της δοκιμασίας Chi square (X2)
9. Ανάλυση ποιοτικών δεδομένων
- Ερμηνεία των αποτελεσμάτων
10. Δημοσιοποίηση των ευρημάτων
- Κριτική ποσοτικής έρευνας
- Κριτική ποιοτικής έρευνας
11. Εφαρμογή των δεδομένων στην κλινική πρακτική
- Παράγοντες που δυσχεραίνουν τη χρησιμοποίηση των ερευνητικών ευρημάτων στην κλινική πρακτική
12. Εισαγωγή στη στατιστική ανάλυση ερευνητικών δεδομένων με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS
- Κωδικοποίηση και εισαγωγή δεδομένων στο στατιστικό πρόγραμμα SPSS
- Κωδικοποίηση μεταβλητών
13. Περιγραφική στατιστική ερευνητικών δεδομένων με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS
- Πίνακες συχνοτήτων, διαγράμματα, γραφήματα
14. Επαγωγική στατιστική ανάλυση ερευνητικών δεδομένων με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS
- Επιλογή και εφαρμογή στατιστικών δοκιμασιών μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο εκπαίδευση
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας
- Xρήση power point presentations
- Υποστήριξη μαθησιακής διδασκαλίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
- Χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και της ιστοσελίδας του τμήματος για την επικοινωνία με τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές.
Αξιολόγηση φοιτητών
Η αξιολόγηση των φοιτητριών/φοιτητών γίνεται στην Ελληνική γλώσσα στο τέλος του εξαμήνου σε ύλη αντίστοιχη με το αναλυτικό περιεχόμενο του μαθήματος και τις παραδόσεις:
- Με γραπτή εξέταση (ΓΕ) (70%) που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/&
- σύντομης απάντησης,
- Ομαδική εργασία στα πλαίσια των ασκήσεων πράξης (30%)
- Κριτική δημοσιευμένης ποιοτικής ή ποσοτικής έρευνας
- Εξέταση σε δεξιότητες επιλογής και εφαρμογής στατιστικών διαδικασιών μέσω του στατιστικού πακέτου SPSS
Η βαθμολογία εκφράζεται με την κλίμακα από μηδέν έως δέκα (0-10).
Βάση επιτυχίας είναι το πέντε (5).
Τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητριών/φοιτητών είναι ρητά προσδιορισμένα, εμπεριέχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα (e-class), στην οποία έχουν πρόσβαση όλοι οι φοιτήτριες/φοιτητές με τη δήλωση του μαθήματος ή/& στην ιστοσελίδα επικοινωνίας του τμήματος με τις/τους φοιτήτριες/φοιτητές.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνική:
- Μερκούρης Α. (2008).Μεθοδολογία Νοσηλευτικής Έρευνας, Εκδόσεις Έλλην, Αθήνα.
- Παναγιωτάκος Δ. (2006).Mεθοδολογία της έρευνας και της ανάλυσης δεδομένων για της επιστήμες της υγείας. Εκδόσεις Κωστάκης, Αθήνα.
Ξενόγλωσση:
- AndyField. Η διερεύνηση της Στατιστικής με τη χρήση του SPSS της ΙΒΜ,Εκδόσεις Προπομπός» Κιμέρης Κ. Θωμάς.
- Burns N. & Grove K.S. (2010).Understanding the Nursing Research.Buildingan Evidence-Based Practice, 5th Ed, Saunders, Philadelphia,
- Bowling A. (2013).ΜεθοδολογίαΈρευναςστηνΥγεία,Broken Hill Publishers LTD, Nicosia ,Cyprus.
- Gray J.R., Grove K.S. & Shutherland S. Burns and Grove’s (2016).ThePractice of Nursing Research. Appraisal, Synthesis and Generation of Evidence, 8th Ed, Saunders, Philadelphia.
- LoBiondo-Wood G. & Haber J. (2005). Nursing Research. Methods and Critical Appraisal for Evidence-Based Practice6th Ed, Mosby, Philadelphia.
- Polit F.D. & Beck T.C. (2004).Nursing Research: Principles and Methods, 7thEd, Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia.
- Polit F.D. & Beck T.C.(2017). Essentials of Nursing Research: Appraising Evidence for Nursing Practice, 9th Ed, Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia.
- Polit F.D. & Beck T.C. (2016) Nursing Research: Generating and AssessingEvidence for Nursing Practice, 10th Ed, Lippincott Williams & Wilkins,Philadelphia.
- ΤhomasJ.R. &NelsonJ.K. (2003).Μέθοδοι Έρευνας στη Φυσική Δραστηριότητα. (Καρτερολιώτης Κ. Επιμ.) Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα.