Γυναικολογική Φροντίδα

Κωδικός Μαθήματος:

Μ-2020

Semester:

Β' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΕ )

Ώρες:

3 Θεωρία +3 Κλινική Άσκηση+2 Ασκήσεις Πράξεις

Μονάδες ECTS:

8.5

Καθηγητές Μαθήματος

Δελτσίδου Άννα

Περίγραμμα

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι   να  αποκτήσουν  οι  φοιτητές/τριες  επιστημονικές  γνώσεις  για  τον  προγραμματισμό  και  την  εφαρμογή   κατάλληλης  νοσηλευτικής  φροντίδας  σε ασθενείς  με  καλοήθεις  και  κακοήθεις  παθήσεις  του γεννητικού  συστήματος  και  του μαστού.

Στόχος του μαθήματος  είναι οι πτυχιούχοι του  τμήματος   ωςεπαγγελματίες  υγείας  να συμβάλλουν  στη βελτίωση  της γυναικολογικής  φροντίδας  και στην  προαγωγή της  γυναικολογικής  υγείας.

Μετά  την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση  να :

  • Γνωρίζουν βασικές και ειδικές  αρχές  και  τεχνικές  για    τη  φροντίδα  γυναικολογικών  ασθενών.
  • Εφαρμόζουν ολοκληρωμένη νοσηλευτική φροντίδα  σε  ασθενείς  με  γυναικολογικά  προβλήματα (συντηρητική αντιμετώπιση, προεγχειρητική -μετεγχειρητική  φροντίδα) .
  • Διαχειρίζονται επείγοντα περιστατικά με γυναικολογικό   πρόβλημα.
  • Συστήνουν και εφαρμόζουν προληπτικούς ελέγχους  για  την  έγκαιρη  διάγνωση  των  κακοηθειών  του  γεννητικού  συστήματος  και  του  μαστού.
  • Διακρίνουν μη φυσιολογικά ευρήματα  στην κλινική  γυναικολογική   εξέταση. 
  • Αξιολογούν τις απαντήσεις των  διαγνωστικών  εξετάσεων.
  • Κατανοούν τα  συναισθήματα   και την  ψυχολογική  φόρτιση   των γυναικών  με  γυναικολογικό  πρόβλημα   και τη στηρίζουν.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Οργανωτική  ικανότητα

Ανάληψη  πρωτοβουλιών

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Υπευθυνότητα

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρητικό Μέρος Μαθήματος

  1. Βασικές έννοιες της φροντίδας των γυναικών. Μεθοδολογία λήψης   Γυναικολογικού  ιστορικού. Βασικές  αρχές  κλινικής  γυναικολογικής  εξέτασης   (προετοιμασία  -ψυχολογική  προσέγγιση – τεχνική). 
  2. Ιστορικό και εξέταση μαστού  από τη  Μαία  και  Συμβουλευτική  για  αυτοεξέταση. Καλοήθεις και κακοήθεις παθήσεις του μαστού, παράγοντες κινδύνου, πρόληψη.
  3. Τεχνική λήψης  κολπικού  και  τραχηλικού  επιχρίσματος  για μικροβιολογική  εξέταση  και  για  τον  κατά  Παπανικολάου  κυτταρολογικό  έλεγχο. Αξιολόγηση   των  απαντήσεων. Ιός των ανθρωπίνων θηλωμάτων/δοκιμασίες/εμβόλια.
  4. Παιδική γυναικολογία (αιδοιοκολπίτιδα, πρώιμη ήβη, κνησμός αιδοίου, αιματηρή έκκριση, βιασμός κλπ).
  5. Σεξουαλική υγεία κατά την εφηβεία (φυσιολογικά και παθολογικά χαρακτηριστικά, επιλογές αντισύλληψης στην εφηβεία, διατροφικές διαταραχές, αιμορραγίες κλπ).
  6. Εμμηνορρυσιακές διαταραχές (ορισμοί, εκτίμηση, διάγνωση, διαχείριση)
  7. Γυναικολογική φροντίδα   σε  συνήθη   γυναικολογικά  προβλήματα: ινομυώματα, κολπίτιδες, δυσμηνόρροια, βαρθολινίτιδες, δερματοπάθειες αιδοίου, κλπ.
  8. Φροντίδα γυναικών με επείγουσες καταστάσεις  όπως:  αιμορραγίες, οξύ  πυελικό  άλγος, έκτοπη  κύηση, μετεγχειρητικές  επιπλοκές   κ.λ.π.
  9. Γυναικολογικές διαγνωστικές δοκιμασίες : κολποσκόπηση, βιοψία  τραχήλου, υπερηχογράφημα, λαπαροσκόπηση, υστεροσαλπιγγογραφία, αιματολογικές εξετάσεις κ.λ.π. (ενδείξεις, συμβουλευτική  προετοιμασίας).
  10. Σεξουαλική υγεία των γυναικών στην εμμηνόπαυση (διαχείριση συμπτωμάτων, συμβουλευτική  για θεραπεία ορμονικής  υποκατάστασης-   πρόληψη   οστεοπόρωσης, καρδιαγγειακής  νόσου, σεξουαλική λειτουργία.
  11. Δυσλειτουργικές διαταραχές της ουρογεννητικής περιοχής (ακράτεια ούρων, πρόπτωση μήτρας, κυστεοκήλη, ορθοκήλη, κυστίτιδες, ουροδυναμικές δοκιμασίες).
  12. Νοσηλευτική αντιμετώπιση και  φροντίδα  γυναικολογικών  παθήσεων.
    -Συντηρητική αντιμετώπιση
    -Προεγχειρητικήνοσηλευτικήφροντίδα γυναικολογικών  ασθενών
    -Μετεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα γυναικολογικών  ασθενών
  13. Συμβουλευτική   αγωγή γυναίκας  για: 
    -πρόληψη γυναικολογικού καρκίνου
    -αυτοφροντίδα μετά  από χειρουργική  επέμβαση – χημειοθεραπεία-ακτινοβολία.
  1. Ανεπιθύμητη γονιμότητα (ενδείξεις διακοπής κύησης- μέθοδοι-επιπλοκές συμβουλευτική).
  2. Συνεργασία με διεπιστημονική ομάδα και στήριξη γυναίκας με γυναικολογικό καρκίνο σε επίπεδο ψυχολογικό και βιολογικό.

Εργαστηριακό Μέρος Μαθήματος :

Άσκηση   των  φοιτητών  σε  Γυναικολογικά  τμήματα  και  Εξωτερικά Ιατρεία (τακτικά γυναικολογικά ιατρεία, ιατρείο λαπαροσκόπησης, υστεροσκόπησης, κολποσκόπησης, ουροδυναμικό ιατρείο, εμμηνόπαυσης, τμήμα επειγόντων γυναικολογικών περιστατικών, ιατρείο παιδικής και εφηβικής  γυναικολογίας). 

Α. Στα Γυναικολογικά  τμήματα  οι  φοιτητές  εκπαιδεύονται   στη  νοσηλευτική  φροντίδα ασθενών  με  γυναικολογικές  παθήσεις και χειρουργικές  επεμβάσεις.

  • Παρακολούθηση και αξιολόγηση  γενικής  κατάστασης  γυναικολογικών ασθενών.

(λήψη  και  καταγραφή  ζωτικών  σημείων σε  διαγράμματα). Προετοιμασία  και χορήγηση φαρμακευτικής  αγωγής. Φροντίδα   χειρουργικού   τραύματος. Σύνταξη  ειδικών   διαιτολογίων.

  • Προετοιμασία ασθενούς   για γυναικολογικό χειρουργείο.
  • Μετεγχειρητική παρακολούθηση.
  • Τοποθέτηση καθετήρα  ουροδόχου  κύστης  και  levin.
  • Λήψη αίματος   για  εξέταση.
  • Διδασκαλία και εφαρμογή ασκήσεων σε  χειρουργείο  μαστού.

Β.Στα  ιατρεία  οι  φοιτητές  εκπαιδεύονται  στα κάτωθι : 

  • Λήψη και καταγραφή  γυναικολογικού  ιστορικού.
  • Γυναικολογική εξέταση  και λήψη  κολπικού επιχρίσματος  για κατά Παπανικολάου κυτταρολογικό  έλεγχο (testPAP) και   μικροβιολογική  εξέταση.
  • Λήψη καλλίεργειας κολπικού υγρού
  • Κολποσκόπηση
  • Συμβουλευτική για θέματα    που αφορούν   σε διάφορα γυναικολογικά  προβλήματα και στην   προαγωγή   της  γυναικολογικής  υγείας. 
  • Διδασκαλία ασκήσεων   για  το  περίνεο και αυτοεξέτασης μαστού.
  • Κλινική εξέταση μαστού.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης

  • Θεωρητικό μέρος  του μαθήματος: 
  • Πρόσωπο με πρόσωπο θεωρητική διδασκαλία στην τάξη.

Για το  εργαστηριακό  μέρος  του μαθήματος:

Γίνεται κλινική άσκηση των φοιτητριών/ών  σε μικρές  ομάδες,   σε  Γυναικολογικά   τμήματα  και  Ιατρεία, υπό  την επίβλεψη και καθοδήγηση κλινικών εκπαιδευτών  του Τμήματος.

Η παρουσία  των φοιτητών  είναι υποχρεωτική.

Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών

  • Θεωρητικό μέρος  του μαθήματος: 
  • Xρήση power point  presentations
  • Υποστήριξη μαθησιακής διδασκαλίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.   

Αξιολόγηση Φοιτητών    

Για  το θεωρητικό μέρος  του μαθήματος η αξιολόγηση  του  φοιτητή/τριας γίνεται στην Ελληνική γλώσσα, στο τέλος του εξαμήνου σε  ύλη αντίστοιχη  με το αναλυτικό περιεχόμενο του μαθήματος  και τις παραδόσεις με γραπτή εξέταση (ΓΕ) ή /και  προφορική εξέταση  (ΠΕ) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής,
  • Σύντομης απάντησης,
  • Επίλυση προβλημάτων.

Στην  κλινική  άσκηση  γίνεται  αξιολόγηση (ΚΑ) της επίδοσης της φοιτήτριας /τή   από τον  επιβλέποντα  της  κλινικής  άσκησης  καθηγητή στη  δεξιότητα εφαρμογής  τεχνικών και βασικών αρχών   που αφορούν  στη  φροντίδα γυναικολογικών  ασθενών.

Βάση  επιτυχίας  της (ΓΕ) και της  κλινικής  αξιολόγησης  (ΚΑ) είναι το πέντε(5 ).

Οι φοιτητές /τριες  δεν  αξιολογούνται  στην  κλινική  άσκηση  εάν δεν έχουν συμπληρώσει το 80%  των προβλεπομένων  παρουσιών.

Ο  Βαθμός του μαθήματος (ΒΜ)  εξάγεται  ως εξής:

Βαθμός  (ΓΕ)  ή (ΠΕ) + Βαθμός (ΚΑ)= (ΒΜ)/2

Προϋπόθεση  ο βαθμός  (ΓΕ)  να είναι τουλάχιστον  πέντε (5).

Τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητών είναι ρητά προσδιορισμένα, εμπεριέχονται στην  ηλεκτρονική πλατφόρμα (e-class), στην οποία έχουν πρόσβαση όλοι   οι φοιτητές/τριες  με τη δήλωση του μαθήματος.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική

  1. Ιατράκης Γ., Πεχλιβάνη Φ., Αντωνίου Ε., Ροκοπάνου Θ. (2017). ΓυναικολογικήΝοσηλευτική Φροντίδα. Εκδόσεις Ν.Γ. Παπαδόπουλος, Αθήνα.
  2. Lowdermilk D.L. & Perry  S.E. (2011). Νοσηλευτική  Μητρότητας (Maternity  Nursing 8th ed. Mετάφραση –  Επιμέλεια  Λυκερίδου  Α. και  Δελτσίδου Α.), Ιατρικές Εκδόσεις Λαγός Δ., Αθήνα.

Ξενόγλωσση

  1. DeWittS.C. (2001).Βασικές Αρχές  και  Δεξιότητες  της  ΝοσηλευτικήςΦροντίδας. (Mετάφραση –  Επιμέλεια: Κοτρώτσιου Μπαρμπούτα Ε.),  Ιατρικές Εκδόσεις Λαγός Δ., Αθήνα.
  2. Gupta S., Holloway D., Kubba A. Oxford(2010). ΕγχειρίδιοΓυναικολογικήςΝοσηλευτικήςΦροντίδας. (Oxford Handbook of Women’s Health Nursing. Επιμέλεια- Μετάφραση: Α. Δελτσίδου, Χ. Νάνου, Μ. Μωραΐτου), Broken Hill Publishers LTD, Nicosia, Cyprus.
  3. Ghetti C., Gregory W.T., Edwards S.R., et al. (2005).Severity of pelvic organ prolapse associated with measurements of pelvic floor function. International Urogynecology Journal and Pelvic Floor Dysfunction, 16(6):432–436.
  4. Houte L., Damaser M. (2016).Biomechanics of the Female Pelvic Floor, Elsevier.
  5. LemonP., BurkeK.(2011). Παθολογική –Χειρουργική Νοσηλευτική –    Κριτική Σκέψη   κατά  τη  φροντίδα  του  Ασθενούς. (Επιμέλεια- Μετάφραση: Η. Μπροκαλάκη),  Ιατρικές Εκδόσεις Λαγός Δ., Αθήνα.
  6. Mørkved S. (2003).Urinary incontinence during pregnancy and after childbirth. Effect of pelvic floor muscle training in prevention and treatment. Doctoral thesis. NTNU, Trondheim, Norway.
  7. Padoa A., Rosenbaum T.Y. (2016).The Overactive Pelvic Floor, Springer International Publishing Switzerland.
  8. Olsen Μ.Ε., Keder L. (2017).Gynecologic Care. Cambridge University Press.
  9. Sammarco A. (2016).Women’s Health Issues Across the Life Cycle, Jones and Bartlett Publishers, Inc.