Μαιευτική Φροντίδα Λοχείας

Κωδικός Μαθήματος:

Μ-4020

Semester:

Δ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΕ )

Ώρες:

3 Θεωρία +4 Κλινική Άσκηση

Μονάδες ECTS:

7

Καθηγητές Μαθήματος

Δάγλα Μαρία

Περίγραμμα

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

  1. ΚΛΙΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ &ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΑ,
  2. ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΝΕΟΓΝΟΥ,
  3. ΜΗΤΡΙΚΟΣ ΘΗΛΑΣΜΟΣ

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά αποτελέσματα

Στόχος του μαθήματος είναι να εφοδιάσει τον φοιτητή με επιστημονική γνώση και κλινικές δεξιότητες, ώστε να είναι σε θέση να εφαρμόσει τις αρχές της μαιευτικής φροντίδας στη φυσιολογική λεχωίδα, τη λεχωίδα υψηλού κινδύνου και τη λεχωίδα που πάσχει από κάποιο νόσημα. Ο φοιτητής εκπαιδεύεται στην εξέταση και αξιολόγηση της κλινικής κατάστασης της λεχωίδας, στην παρακολούθηση της πορείας της υγείας της φυσιολογικής λεχωίδας στο νοσοκομείο και το σπίτι, στη νοσηλεία της λεχωίδας υψηλού κινδύνου και στον επανέλεγχο της κατάστασής της, στην παροχή συμβουλευτικής για την αντιμετώπιση προβλημάτων.

Ο φοιτητής δύναται να εφαρμόσει πρωτόκολλα σχετικά με την ανάπτυξη δεσμού γονέα-παιδιού, την υποστήριξη του μητρικού θηλασμού, καθώς και να συμμετέχει σε προγράμματα πρώιμης παρέμβασης κατά την περίοδο της λοχείας για την προσαρμογή, υποστήριξη και ενδυνάμωση ολόκληρης της οικογένειας.   

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση  να:

Εφαρμόσει τις βασικές και ειδικές γνώσεις και δεξιότητες της Μαιευτικής Φροντίδας σε λεχωίδες.

Εφαρμόζει ολιστική φροντίδα στη λεχωίδα  και το νεογνό, από τον τοκετό έως και τις πρώτες έξι (6) εβδομάδες μετά τον τοκετό, (ΠΔ 351/1989, ΦΕΚ 159 τ. Α΄).

Αξιολογεί, παρακολουθεί και φροντίζει τη φυσιολογική λεχωίδα, τη λεχωίδα υψηλού κινδύνου και τη λεχωίδα που πάσχει από κάποιο νόσημα.   

Συμβάλει θετικά στην προσαρμογή της γυναίκας στην περίοδο της λοχείας, στην προσαρμογή της υπόλοιπης οικογένειας, στην ενδυνάμωση του ρόλου των γονέων και στην εκπαίδευσή τους στα νέα τους καθήκοντα.

Ανιχνεύσει εγκαίρως επιβαρυντικούς παράγοντες κινδύνου για την ψυχική υγεία της λεχωίδας, να αναγνωρίσει παθολογικά σημεία και να παραπέμψει σε ειδικό, καθώς επίσης να εκτιμήσει το οικογενειακό περιβάλλον, να προσεγγίσει με ιδιαίτερη ευαισθησία τις λεχωίδες που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες πληθυσμού και να συνεργασθεί με άλλους επαγγελματίες υγείας στο πλαίσιο της διεπιστημονικής ομάδας για την ολοκληρωμένη φροντίδα της οικογένειας.

Γενικές ικανότητες

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας

Άσκηση κριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Ανάληψη πρωτοβουλιών

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρητικό μέρος

  1. Λοχεία. Ιστορικά στοιχεία και πολιτισμική προσέγγιση.
  2. Φυσιολογία της λοχείας. Αλλαγές του γυναικείου συστήματος και των άλλων συστημάτων.
  3. Μαιευτική φροντίδα λεχωίδας αμέσως μετά τον τοκετό (1η – 2η ώρα). Εξέταση και αξιολόγηση της κλινικής κατάστασης της λεχωίδας (κλινική εξέταση μήτρας, λοχίων, περινέου, μαστών, τραύματος καισαρικής, γαστροκνημίων, κ.α.).
  4. Μαιευτική φροντίδα λεχωίδας τα πρώτα 24ώρα μετά τον τοκετό κατά την παραμονή στο μαιευτήριο, το μαιευτικό κέντρο ή το σπίτι. Πρόληψη λοιμώξεων &Προαγωγή μητρικού θηλασμού.
  5. Διαχείριση του πόνου ή της δυσθυμίας.Παροχή μαιευτικής φροντίδας και συμβουλευτικής για συνήθη προβλήματα, όπως, τραύματα (περινέου, ΚΤ), κόπωση, αϋπνία, πόνος, αιμορροΐδες, κιρσοί, υπερφόρτωση μαστών, μαστίτιδα, κ.α.
  6. Μαιευτική φροντίδα σε λεχωίδα υψηλού κινδύνου εξαιτίας λοίμωξης, αιμορραγίας, αιματώματος, διαβήτη, υπέρτασης, θρομβοφλεβίτιδας ή άλλης παθολογικής κατάστασης.
  7. Μαιευτική φροντίδα και υποστήριξη σε λεχωίδα με ψυχική διαταραχή. Επιλόχεια κατάθλιψη, επιλόχεια ψύχωση, αγχώδης διαταραχή. Παροχή συναισθηματικής φροντίδας. Εκπαίδευση της ευρύτερης οικογένειας.
  8. Μαιευτική φροντίδα λεχωίδας ευάλωτης κοινωνικής ομάδας (μονογονεϊκή οικογένεια, ανήλικη μητέρα, μετανάστρια, πρόσφυγας, χρήστρια εθιστικών ουσιών, θύμα ρατσιστικής βίας, ενδοοικογενειακής βίας, φτώχειας, κ.α.). Θέματα ασφάλειας.
  9. Έγκαιρη ανίχνευση επιβαρυντικών παραγόντων για την σωματική και ψυχοσυναισθηματική υγεία της λεχωίδας κατά την παραμονή στο μαιευτήριο/μαιευτικό κέντρο και την επιστροφή στο σπίτι. Παρουσίαση και αξιολόγηση κλινικών περιπτώσεων.
  10. Διαχείριση της μαιευτικής φροντίδας με βάση τις σωματικές και ψυχοσυναισθηματικές ανάγκες της λεχωίδας. Αξιολόγηση – Παρέμβαση – Εκπαίδευση. Αξιολόγηση κλινικών περιπτώσεων.
  11. Μαιευτική φροντίδα λεχωίδας κατ’ οίκον. Πρόγραμμα επισκέψεων (πρωτόκολλα). Σχεδιασμός φροντίδας της οικογένειας ανάλογα με τις ανάγκες της. Επιπλοκές, αντιμετώπιση, παραπομπή. Διεπιστημονική πρoσέγγιση.
  12. Αξιολόγηση του οικογενειακού περιβάλλοντος. Κατανόηση των οικογενειακών αναγκών. Προσαρμογή ολόκληρης της οικογένειας. Ο ρόλος του πατέρα, των υπολοίπων παιδιών, του παππού και της γιαγιάς. Θέματα επικοινωνίας μεταξύ του ζευγαριού.
  13. Υποστήριξη των γονέων και της υπόλοιπης οικογένειας μετά τη γέννηση πρόωρου νεογνού, νεογνού με συγγενείς ανωμαλίες ή άλλα σοβαρά προβλήματα υγείας. Στήριξη της οικογένειας για τη βίωση θλίψης – πένθους μετά από νεογνικό θάνατο.
  14. Συμβουλευτική για τις συνήθεις δραστηριότητες της ημέρας,  διατροφή, άσκηση, γενετήσια δραστηριότητα, αντισύλληψη, υγιεινή. Απαραίτητες εξετάσεις (εργαστηριακές/απεικονιστικές, test-PapΔιαχείριση της μαιευτικής φροντίδας με βάση τις σωματικές και ψυχοσυναισθηματικές ανάγκες της λεχωίδας. Αξιολόγηση – Παρέμβαση – Εκπαίδευση. Αξιολόγηση κλινικών περιπτώσεων.

Κλινικό μέρος μαθήματος

Οι φοιτητές/τριες θα εκπαιδεύονται σε Τμήματα Λεχωίδων των Μαιευτηρίων/Μαιευτικών Κέντρων, σύμφωνα με το περιεχόμενο του θεωρητικού μαθήματος, προκειμένου να αποκτήσουν τις απαραίτητες κλινικές δεξιότητες για την παροχή μαιευτικής φροντίδας σε λεχωίδες

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος παράδοσης

Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη

Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών

  • Χρήση Η/Υ (Power point presentations)
  • Υποστήριξη μαθησιακής διδασκαλίας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
  • Κλινική  άσκηση  των φοιτητριών/των  σε  μικρές   ομάδες  σε   Τμήματα λεχωίδων Μαιευτικών Κέντρων/Μαιευτηρίων, όπου νοσηλεύονται και παρακολουθούνται λεχωίδες, υπό  την  επίβλεψη και καθοδήγηση μεντόρων-καθηγητών  ή επαγγελματιών υγείας.

Αξιολόγηση φοιτητών

Αξιολόγηση του θεωρητικού μέρους του μαθήματος:

Γραπτή τελική εξέταση ή / & προφορική εξέταση (100%).

Όταν ολοκληρωθεί ο συνολικός αριθμός των διαλέξεων, οι φοιτητές/τριες  απαντούν γραπτά σε ένα σύνολο ερωτήσεων στα ελληνικά. Οι ερωτήσεις απαιτούν:

α. σύντομες απαντήσεις είτε,

β. διεξοδική ανάλυση και ανάπτυξη ενός θέματος είτε,

γ. αξιολόγηση και κριτική ανάλυση ενός κλινικού σεναρίου (casestudy) είτε,

δ. είναι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής είτε,

ε. έναν συνδυασμό των παραπάνω.

Η βαθμολογία του θεωρητικού μέρους εκφράζεται με την κλίμακα από μηδέν έως δέκα (0-10). Βάση επιτυχίας της  γραπτής εξέτασης είναι  το πέντε  (5).

Αξιολόγηση του κλινικού μέρους του μαθήματος:

Α) Αξιολόγηση του φοιτητή στο κλινικό πεδίο από τον καθηγητή κλινικής εκπαίδευσης (50%)

  • μέσω παρατήρησης για την ανάπτυξη και εφαρμογή των κλινικών δεξιοτήτων, την ανάληψη πρωτοβουλιών, την απόκτηση τεχνογνωσίας και τη συνεργασία με τον εκπαιδευτή,

ή /και

  • γραπτής εργασίας.

Β) Προφορική εξέταση από τον καθηγητή κλινικής εκπαίδευσης (50%).

Η βαθμολογία του κλινικού μέρους εκφράζεται με την κλίμακα από μηδέν έως δέκα (0-10) και προκύπτει από το άθροισμα του βαθμού της παρατήρησης (ή/και γραπτής εργασίας) (Α) και του βαθμού της προφορικής εξέταση (Β) διαιρεμένα στα δυο. Βάση επιτυχίας του κλινικού μέρους είναι το πέντε (5). Εάν ο φοιτητής λάβει βαθμό μικρότερο του πέντε οφείλει να επαναλάβει το κλινικό μέρος του μαθήματος.

Ο/Η  φοιτητής-τρια  δεν έχει δικαίωμα  για εξέταση στο  κλινικό μέρος του μαθήματος, εάν  δεν  έχει παρακολουθήσει  το 80% των υποχρεωτικών ωρών του.  Στην περίπτωση αυτή  επαναλαμβάνει  μέρος του εργαστηρίου-κλινικής  άσκησης μέχρι να  φθάσει το 80% των  προβλεπομένων ωρών.

Εάν έχει παρακολουθήσει λιγότερο από το 60% των προβλεπόμενων ωρών υποχρεούται να επαναλάβει όλο το κλινικό μέρος του μαθήματος.

Ο βαθμός του μαθήματος εξάγεται από τον κανόνα:

Βαθμολογία θεωρητικού μέρους μαθήματος + Βαθμολογία κλινικού μέρους διαιρεμένα στα δυο.

Τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητών είναι ρητώς προσδιορισμένα και εμπεριέχονται: α) στην ηλεκτρονική πλατφόρμα (e-class), στην οποία έχουν πρόσβαση όλοι φοιτητές με την δήλωση του μαθήματος και β) σε καρτέλες αξιολόγησης που χορηγούνται στους φοιτητές κατά την έναρξη του μαθήματος

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική:

  1. Αντωνίου Ε., Βιβιλάκη Β., Ρωμανίδου Α., Ντάνγκα Δ., Βασιλάκη Ε., Σουρανάκη Ε., Κεφαλογιάννη Α., Λεονταράκη Ε. (2007) Η γυναίκα και το νεογνό στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγεία . Εκδ. ΠΧΠασχαλίδης

2.. Loedermilk D.L. & Perry S.E. (2006) Maternity Nursing. 6thEdnMosby, Νοσηλευτική μητρότητας, Μετάφραση – επιμέλεια Λυκερίδου Α., Δελτσίδου Α., Εκδ. Λαγός.

Ξενόγλωσση:

1. Byrom S., Edwards G. (2009) Εssential Midwifery Practice. Willey-Blackwell.

2.Chapman L. and Durham R. (2010) Maternal-Newborn Nursing. The Critical Components of Nursing Care. E. & A. Davis Company, Philadelphia

3.LeiferG. (2015). Introduction to Maternity and Pediatric Nursing. 7th Edition. Elsevier Inc. USA.

4.London M.L., Ladewig P.W., Davidson M.C., Ball J.W., Bindler R.C., Cowen K.J. (2015). Maternal & Child Nursing Care. (4th Edition). Pearson Education. London

5.Perry S.E. , Hockenberry M.J. ,Lowdermilk D.L. , Wilson D . (2013) Maternal Child Nursing Care. 5th Edition. Elsevier, Mosby, Canada

6. Ricci S., Kyle T., Carman S. (2013) Maternity and Pediatric Nursing. 2nd Edition. Lippincott Williams & Wilkins. China.

7. Weaver P. and Evans S.K. (2007) Practical Skills Guide for Midwifery. 4th Edition. Morningstar Publishing Co. Wasilla.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Acta Paediatrica
  • Advanced Practice in Neonatal Nursing
  • American Journal of Obstetrics & Gynecology
  • British Journal of Midwifery
  • Clinics in Mother and Child Health
  • European Journal of Obstetrics & Gynecology
  • International Journal of Gynecology & Obstetrics
  • International Journal of Pediatrics & Neonatal Care
  • International Journal of Reproduction, Contraception, Obstetrics & Gynecology
  • Journal of Human Lactation
  • Journal of Neonatal Nursing
  • Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing
  • Journal of Obstetrics & Gynaecology Research
  • Midwifery
  • Newborn and Infant Nursing Reviews
  • Nursing for Women’s Health
  • Nursing Research & Practice
  • Pediatrics
  • Pediatrics and Neonatal Nursing
  • The American Journal of Maternal/Child Nursing
  • The Journal of Perinatal & Neonatal Nursing
  • The Lancet